Parplanen – en plan til os med et liv i kaos

At leve i et forhold er sjældent udelukkende en dans på roser. Der vil være op-ture og ned-ture. Nogle korte, nogle lange. Forhåbentligt kommer vi igennem dem sammen. Når vi er forældre til et barn med en diagnose, så ved vi godt, at risikoen for skilsmisse er større end “normalt”. Eller dvs. det vidste jeg ikke, dengang vi som familie var nye i diagnoseverdenen. Derfor kom det meget bag på mig, da min søns neuropsykolog under et kontrol-besøg pludselig vendte sit fokus på os forældre. Han spurgte til, hvordan vi havde det sammen? Om vi kunne snakke sammen om alt, hvad der nu fyldte? Om vi havde et godt netværk? Vi blev begge paf og svarede, at vi havde det super fint og nok skulle klare det. Selvfølgelig skulle vi nok dét!

Det gjorde vi bare ikke……

Vi kunne nemlig IKKE tale sammen. Ikke sådan rigtigt. Vi forstod ikke hinandens følelser eller måde at takle problemerne på og vi tog ikke neuropsykologens advarsler alvorligt. Vi troede, at tingene nok skulle blive bedre med tiden, uden at det krævede en større indsats fra vores side. Jeg er blevet klogere.

Efter 13 års samliv men kun 2 år efter børn og diagnose kom ind i vores liv, gik vi fra hinanden.

Min sammenbragte familie

I dag befinder jeg mig i et nyt ægteskab. Vi er ældre. Klogere. Mere rummelige og forstående. Men problemerne er ikke færre. Hvor jeg før havde (mine) trillinger at forholde sig til, har vi nu 8 (sammenbragte) børn. Aldersfordelingen er fra start pubertet til tidlig voksen. Kender du ordsproget: Små børn, små problemer – store børn, store problemer? Den passer!

I vores børneflok findes diagnoser som

  • CP (cerebral parese)
  • ADHD
  • en nyligt konstateret sclerose.

Ikke hos samme barn. Bedst som vi tror, vi har fundet melodien, kommer der noget nyt. Som der gør her i livet. Der er konstant noget nyt, vi skal forholde os til og sjældent får vi mulighed for at bearbejde det, før noget nyt dukker op. Du kender det garanteret.  Vi skal derfor holde tungen lige i munden og spænde hjelmen, hvis vi vil hinanden på den lange bane.

Min mand og jeg er (stadig) gode til at snakke sammen og tjekke ind hos hinanden. Med hver vores travle jobs og en masse børn bliver den evne alligevel presset. Især vores 2017 har været et langt år med mange prøvelser og det har tæret på os. Vi føler os stadig langt fra ovenpå endnu. Så vi er godt klar over, at vi skal være forsigtige. Være opmærksomme på hinanden og alligevel har vi ikke tiden til at trække os fra det hele til fx en weekend alene. Så hvordan passer vi på hinanden? Vi har fundet noget, der virker for os.

I stedet for en parterapeut

For 3 år siden stødte jeg på en plan lavet til par. Umiddelbart virker den ret simpel, men den er guld værd. Den er ikke målrettet forældre til diagnosebørn men til par generelt. Uanset hvilke problemer og belastninger vi har i et forhold, så kan denne plan bruges. Det er i hvert fald min påstand. Og når vi ikke er dér i forholdet, hvor det føles nødvendigt at gå til en parterapeut – eller pengene ikke er til det! – så er denne plan virkelig et godt alternativ. Du kan finde den her.

Parplan

Parplan af Maj Wismann

Parplanen er lavet af parterapeut og sexolog Maj Wismann . Du kan læse mere om hende men også udforske hele hendes univers på www.websexolog.dk.

Det fede ved planen er, at vi får gennemgået det forgangne år og kigget det efter i sømmene. Den åbner op for en masse god refleksion, som vi også ville have fået hos en parterapeut, men her kan vi besvare dem hjemme i vante rammer og når vi har tiden. Det er faktisk simple spørgsmål, men vigtige spørgsmål, som jeg tror, vi glemmer at stille hinanden i det kaos, vi befinder os i. Vi er vant til, at ”normale” problemer (problemer i såkaldte almindelige familier) kan virke som petitesser i vores liv, så vi nedprioriterer dem. Det tror jeg også, at vi gør med vores forhold. Derfor er denne plan så vigtig og givende. Den stiller os de spørgsmål, vi selv glemmer at stille. Den giver os et fokus på nogle af de gode ting, som drukner vores daglige kaos. Den åbner op for snakke, som vi måske aldrig ville have taget.

2017 er absolut ikke et år, jeg har lyst til at gentage. Det må gerne lukke og slukke og så er vi videre… Sådan plejede jeg at gøre… Men da vi lavede øvelsen fandt vi faktisk ud af, HVAD vi ikke skal gentage i 2018. Bl.a hvor vigtigt det er for os at have ferie sammen. Eller i det mindste et overlap. Det havde vi ikke i år og det har bestemt præget vores nærhed for os som par.

Vi har kigget på, hvordan vi hver især har reageret på de forskellige kriser (ny diagnose, dødsfald, you name it) og hvad den adfærd har gjort ved den anden. Det har givet mere forståelse og rummelighed. Der er så meget læring at hente, hvis bare vi tager os tiden til at kigge efter.

Vi har også fået snakket om vores ”stjernestunder”. Altså situationer hvor vi hver især lader op eller føler os lykkelige. Min mand og jeg er meget forskellige (introvert/ekstrovert) og derfor har det været vildt godt for mig at høre, hvad der betyder meget for ham og hans overskud. Så er det nemmere at give ham plads. Det går selvfølgelig begge veje.

Vi har fået sat fokus på vores fælles stjernestunder, som vi så vil prioritere mere af i 2018. Nemlig middage og samvær med venner. Gode, dybe venskaber. Det lader os op. Det sker desværre utrolig sjældent, men nu hvor vi har mærket efter og opdaget hvor, meget det betyder for os, så vi valgt at have fokus på at få flere af disse stunder i 2018.

Dinner-date med venner

Fra vores absolut favorit-stjernestund med et nært vennepar.

Gør noget nyt

Jeg har de sidste år holdt kurser og coachet forældre som mig selv, nemlig forældre til børn med diagnoser. Og ALLE har det rigtig hårdt. Alle kæmper og gør det bedste, de kan. Desværre går rigtig mange par fra hinanden, bl.a. fordi de ikke kan overskue tingene og det er SÅ ærgerligt.

Jeg tror helt ind i mit inderste på, at mange kan undgå skilsmisse, hvis ”bare” vi tager vores forhold seriøst. Også selvom det kan føles kunstigt eller påtaget. Bare gør noget. Et lille skridt er bedre end ingen.

Der er vitterligt utrolig meget godt at hente i den plan. Det kræver ikke andet end, at I sidder i sofaen og snakker sammen. Jeg ved godt, dét i sig selv kan være uoverskueligt til tider, fordi overskuddet er lig nul.

Belønningen har for os været timer med nærvær, ny indsigt, forståelse og en følelse af at blive set og hørt.

Pas på hinanden <3

Sinne

Lige et ps. Du kan kun købe Parplanen indtil slut februar. Du køber den som en pdf, som du så selv printer. Super nemt og så kan du tage det i små bidder.

By |2019-01-18T07:40:55+00:0002/01/2018|Tips|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment