Styr din stress!

”Husk nu at passe på dig selv! Du skulle nødig blive syg af stress..”

Er du nogensinde blevet mødt med den sætning?  Vel vidende at den kom fra et godt hjerte og alligevel føltes den som en lussing? For du tænkte sikkert: ”Og hvordan pokker skal jeg så gøre dét? Der er jo ingen der kommer og tager over, så jeg kan slappe af!!”.

Nej det er der måske ikke, men ikke desto mindre er det nu et meget relevant emne at tage op. Jeg møder desværre alt for mange forældre som bliver syge af stress. Og lad os så lige få den med stress på plads med det samme:

Stress rammer IKKE svage mennesker. Stress rammer mennesker, som har været alt for stærke – alt for længe.

Som forældre til et barn med et handicap eller en kronisk sygdom skal du være stærk. Du får rigtig mange praktiske opgaver, som du skal holdes styr på. Nogen skal løses ret hurtigt og andre kan strække sig over 1 eller 2 år. Nogle opgaver er evigt tilbagevendende og andre er nye, så du skal være omstillingsparat og have overskud til at sætte dig ind i nye ting trods en hektisk hverdag.

Og… Så er der hele den følelsesmæssige side. Følelserne omkring at få et barn med kroniske udfordringer er jo et kapitel, nej en hel bog for sig selv. Hvis ikke du tager dig tiden til at arbejde med disse følelser, vil de poppe op i tide og utide og forstyrre dig, imens du kæmper med de mange opgaver. Dette stresser dig. Du kan risikere at bruge rigtig mange af de efterhånden sparsomme kræfter på at holde følelserne i skak, fordi du ikke har overskud til at håndterer dem. Vores fokus flyttes delvist fra praktiske opgaver til kampen mod følelserne. Resultatet bliver, at du ind i mellem taber nogle af opgaverne på gulvet (glemmer deadlines eller vigtige informationer/detaljer) og det bidrager til yderligere stress. Det bliver en nedadgående spiral, hvis ikke du stopper op og gør noget andet.

Jamen hvad dælen skal jeg gøre? Jeg ORKER ikke flere opgaver!

Nej og det kan jeg godt forstå. Så lad være med at tro, at du skal fikse det hele på én gang. Start med det første lille bitte skridt, du kan tage i den rigtige retning.

En hjælp kan være at finde et system, der passer til dig, så du ikke skal rende rundt med alle disse opgaver i hovedet. Det kan være brug af en kalender, enten i din telefon eller i papirform. Skab dig et overblik, få det ud af hovedet og – hvis der er rigtig mange opgaver- så overvej, om der er nogen opgaver, der kan droppes eller om du kan få hjælp dem. Du SKAL ikke gøre det hele selv. Dette leder mig til det næste punkt. Få hjælp! Spørg dig selv: Hvilke af ugens opgaver BEHØVER jeg ikke selv at tage? Kan andre handle ind? Gøre rent? Vaske tøj? Kan bedsteforældre fx tage dit barn med til en rutinekontrol, en røntgenundersøgelse eller være til stede ved serviceeftersyn/reparation af hjælpemidler? BEHØVER du virkelig selv at være til stede hver eneste gang? Kig på din dagligdag med nye øjne og undersøg, hvor du kan spare på dine kræfter. Målet er at passe på dig selv. Målet er at minimere dit energitab og med tiden kunne lægge poster i kalenderen, som fylder dig op. Forslag til outsourcing af dagligdagsopgaver:

  • Bestille dagligvarer online og få dem leveret
  • Køb dig til rengøring (køb sweetdeals eller lign. for at holde udgiften nede)
  • Barnepige

En 3. ting er: Sæt ambitionerne ned. Ikke for evigt, men indtil du kan få luft igen. Spørg dig selv: Er 100 % virkelig nødvendig her eller kan 80 % gøre det? Hvor kan du springe over, hvor gærdet er lavest? Kan madplanen indeholde 1-2 rugbrødsdage? Behøver alt mad være lavet fra bunden? Kan dele af rengøring kun tages hver anden gang? Tag de nemmeste opgaver (hvis overhovedet nogen!) til skolearrangementer og lign. Vær kreativ og husk, at det kun er i en periode.

En sidste øvelse (og det kan være en hård øvelse): Lær at sige nej. Husk, når du siger nej, er det fordi, at du lige nu prioriterer dig selv og din familie højere. Opgaverne, der følger i halen på at få et barn med et handicap kan være stressende.  Det er IKKE det samme, som at dit barn er stressende. Så kig på din hverdag og find ud af, hvor du kan skrue ned for stressen og op for overskuddet.

Pas godt på dig selv.

Kærligst Sinne

By |2019-01-10T21:01:38+00:0003/01/2016|Tips|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment